ECM vs. DMS
Elektroniczny obieg dokumentów z roku na rok coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Na wprowadzenie takiego rozwiązania decydują się nie tylko duże firmy i korporacje, ale również mniejsze przedsiębiorstwa. Celem jego wdrożenia jest poprawa jakości pracy z dokumentami. Bez wątpienia jest to praktyczne i przyszłościowe rozwiązanie. Na rynku jest wiele dostępnych rozwiązań: CMS, DMS, ECM itp., ale co one dokładnie oznaczają, jakimi danymi zarządzają oraz jakie różnice są między tymi systemami? Przed wybraniem i implementacją danego systemu zarządzania treścią ważne jest, aby zrozumieć dane systemy i ich zakresy.
Co to jest DMS?
DMS, czyli Document Management System, to oprogramowanie przeznaczone do wydajnego przechowywania, modyfikacji i wyszukiwania dokumentów oraz obrazów.
Ten rodzaj oprogramowania do zarządzania dokumentami działa głównie z takimi plikami, jak:
pliki tekstowe,
arkusze kalkulacyjne,
obrazy,
pliki PDF.
Co to jest ECM?
Enterprise Content Management - czyli ECM. System ten ma możliwość zarządzania całą zawartością przedsiębiorstwa - w tym zawartością wewnętrzną i internetową. Ten rodzaj narzędzi służy do przechowywania, zarządzania, porządkowania i wyszukiwania treści:
dokumentami,
treściami internetowymi,
zdjęciami,
wiadomościami e-mail.
Różnice między ECM, a DMS
Terminy ECM i CMS nie są wymienne. Istnieje wiele różnic między systemami ze względu na ich skalowalność i możliwości.
Funkcjonalność:
Podstawową funkcjonalnością DMS jest przechowywanie, zarządzanie i śledzenie dokumentów elektronicznych w organizacji.
ECM służy do przechowywania i przetwarzania dokumentacji treści oraz przepływu pracy w organizacji.
Zakres:
Podstawowa różnica, to taka, że DMS to oprogramowanie, natomiast ECM to zestaw narzędzi i procesów. ECM to szersza wersja DMS, tym samym oferuje więcej możliwości.
Obsługiwane rodzaje treści:
DMS jest używany głównie do przejścia na technologię cyfrową i wychodzenia z papierowych wersji dokumentów. ECM idzie o krok do przodu, zarządzając danymi i przetwarzając je zarówno w trybie offline, jak i w Internecie.
Oba systemy, ECM i DMS, są rozwiązaniami na poziomie przedsiębiorstwa, które pomagają skrócić czas przetwarzania, zwiększyć wydajność, zminimalizować koszty.
Wybór odpowiedniego rozwiązania dla Twojej organizacji zależy od Twoich wymagań.
Alna
Profil autora