Twoja przeglądarka jest nieaktualna!

Zalecamy odświeżenie przeglądarki w celu poprawnego wyświetlenia strony.

Odśwież swoją przeglądarkę
Kontynuuj przeglądanie

Liderzy projektów informatycznych w dobie kryzysu pandemicznego

#Inne

2021 - 04 - 28
Kryzys pandemii i jego konsekwencje - zwłaszcza praca zdalna, cyfryzacja i sieciowanie relacji, sprawiły, że podstawowe operacje stały się wyzwaniem. Po ponad roku pandemii wszyscy jesteśmy zmęczeni, sfrustrowani i niepewni przyszłości, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Coraz więcej osób zaczyna mieć objawy depresji, ciągłego zmęczenia, a zjawisko wypalenia się nasila.
Dlatego perspektywa lidera pełniącego rolę kierownika projektu IT jako prawdziwego i silnego lidera musi naturalnie zmienić się w podczas tego trudnego czasu. Obraz nowego lidera kształtuje się na naszych oczach.
Pracowników przez ostatni rok nie obchodzi, jaką pozycję zajmuje lider w środowisku biznesowym, ale czy ma on umiejętności do prowadzenia projektu, czy interesuje się ich losem i czy troszczy się o swoich podwładnych. Wymaga to od lidera przede wszystkim dodatkowej siły psychomotorycznej, inteligencji emocjonalnej oraz umiejętności, które pomogą opiekować się członkami swojej grupy projektowej.
Projekty informatyczne są trudne i bardzo intensywne, co oznacza, że pracownicy pracują z dużą prędkością, lider musi dbać o ich kondycję psychiczną planując stosunkowo 8-godzinny dzień pracy, obowiązkowy odpoczynek, obronę pracowników przed roszczeniami z tytułu realizacji innych zadań, bądź otwarty na ich słabości, akceptując ich błędy. Przydatne okazują się często zaniedbane cechy przywódcze, zwane „miękkimi”, a lekarstwem na aktualne problemy stają się empatia, współpraca, szacunek oraz dążenie do harmonii i kompromisu.
Liderzy, którzy mają swoje słabości, a także popełniają błędy, stają w obliczu kryzysu, ale otwartość w tej kwestii buduje zaufanie w relacjach i wzmacnia wiarygodność lidera. Kierownicy projektów jako liderzy nie są wszechwiedzący, z czym mają do czynienia każdego dnia, dlatego ważne jest, aby zaangażować cały zespół w krytyczne i złożone decyzje.
Każdego dnia w czasie kryzysu pandemicznego wszyscy stykamy się z kruchością naszego życia prywatnego i zawodowego, ponieważ ukazuje ona słabość ludzi, relacji i środowiska, w tym środowiska zawodowego. Aż do pandemii nie było tak zauważalne, gdzie najważniejsza była walka o rentowność i kolejny sukces.
Obserwujemy stopniową zmianę paradygmatu zarządzania projektami i firmami, gdzie dopuszczalne jest redukowanie wagi rentowności na rzecz ciągłości i bezpieczeństwa biznesu. Widać, że menedżerowie coraz częściej akceptują nieco niższą rentowność na rzecz stabilnej kontynuacji biznesu.


Liderzy projektów informatycznych w dobie kryzysu pandemicznego
Postawy przywódców zmieniają się z powodu pandemii. Rola lidera staje się jeszcze trudniejsza i niewdzięczna. W takiej sytuacji lider powinien:

1. Poprzez swoją inteligencję emocjonalną i empatię odbierać sygnały o zdrowiu psychicznym i fizycznym pracowników, aby we wczesnych stadiach kryzysu podać im rękę i pomóc. Jednocześnie powinien dbać o własne zdrowie psychiczne i fizyczne. Zmęczenie, osłabienie i nadmierny stres nie pomoże innym. Tylko w stosunkowo dobrej kondycji lider może skutecznie wspierać, pocieszać i motywować.
2. O ile to możliwe, niech twoja jedyna, pozornie lepsza sytuacja nie przysłoni całokształtu sytuacji, ale też nie wstydź się swoich osiągnięć. Skromność i pokora miały swoją cenę podczas pandemii, a nadmiar marketingu osobistego stracił na wartości.
3. Bardzo jasno zakomunikuj aktualną sytuację w firmie, projekt. Lider powinien wspólnie z pracownikami omówić plany i możliwe reakcje na pojawiające się trudności. Takie podejście zwiększy świadomość menedżera i da pracownikom rzeczywiste poczucie troski, troski i skuteczności w codziennych zadaniach.
4. Oferta - oprócz wynagrodzenia, inne formy pomocy i solidarności, takie jak pakiet medyczny, pakiet wsparcia od psychologa, możliwość wyboru 100% pracy zdalnej, akceptacja na łączenie pracy z opieką nad dzieckiem.
5. Lider powinien także starać się poszerzać wiedzę o sytuacji rynkowej i nowych trendach, aby móc lepiej reagować na otaczającą niepewność.
6. Sformułuj dla klienta nieco inną perspektywę współpracy, w której dominującą wartością długofalowego wsparcia, transparentności, kunsztu i mniejszej wartości są okazje, jednorazowe rabaty cenowe, modne dodatki.

Dla wielu przywódców pandemia może być doświadczeniem kształtującym, które dla niektórych pokaże, że nie są oni wystarczająco dobrymi przywódcami, a dla innych da im szansę stać się jeszcze lepszymi. Prawdopodobnie nie ma powrotu do czasów przedpandemicznych, więc podobnie jak Darwin, przywódcy albo przywódcy potraktują ten rewolucyjny czas jako zmianę i radykalną metamorfozę lub wyginięcie.


*W artykule autor wykorzystał materiał pochodzący z Alertu Biznesowego tj. inicjatywa think tanku Open Eyes Economy oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. https://oees.pl/dobrzewiedziec/

Bartosz Wachnik

Bartosz Wachnik

Ekspert ds. Transformacji cyfrowych i biznesowych

Profil autora