Twoja przeglądarka jest nieaktualna!

Zalecamy odświeżenie przeglądarki w celu poprawnego wyświetlenia strony.

Odśwież swoją przeglądarkę
Kontynuuj przeglądanie

Projekt wdrożenia systemu ERP w czasach koronawirusa?

#System ERP

2020 - 04 - 07
Mija 3-4 tydzień izolacji w którym musiały być zaadaptowane do nowej sytuacji praktyki biznesowe w prawie wszystkich obszarach. Szykujemy się do maratonu, który potrwa pewnie z 2-4 miesiące, a pełzająco może rok lub dwa lata. Z mojej perspektywy te 3-4 tygodnie to czas obserwacji i wypracowywania nowych metod i technik, które mają służyć klientom, m.in. systemy informatyczne wspierające zarządzanie.
Biorąc pod uwagę moją aktywność biznesową m.in. w obszarze systemów ERP tj. Dynamics NAV, BC, etc chciałbym podzielić się swoimi doświadczeniami z rozmów z klientami, którzy w tym okresie 3-4 tygodni nie zrezygnowali z wdrożenia systemu ERP a zmienili założenia funkcjonalnej i organizacyjne i chcą dalej kontynuować projekty implementacyjne. W wielu firmach jestem już po rozmowach dotyczących zmian budżetów wdrożeń, zakresu funkcjonalnego oraz organizacji projektu. Obserwuje iż większość firm, będzie bardziej korzystać ze standardowych funkcjonalność, bez bardzo rozbudowanych kastomizacji, które dbały m.in. o zwiększenie ergonomii. Teraz liczy się funkcjonalność, automatyzacja, szybkość wykonywania czynności w systemie za naprawdę niską cenę. Istotnym komponentem wdrożenia będzie taka organizacja pracy, która pozwoli na bezpieczną realizacje projektu tzn. bez częstych lub żadnych kontaktów między członkami grupy projektowej. Biorąc pod uwagę takie uwarunkowanie, chciałbym przedstawić w jaki sposób można zrealizować projekt wdrożenia systemu klasy ERP jaki jest Dynamics 365 Business Central / NAV. 


Projekt wdrożenia systemu ERP w czasach koronawirusa?
Proponowana realizacja implementacji Dynamics 365 BC / NAV uwzględnia następujące uwarunkowania:
1.     Projekt powinien być realizowany w wersji ekonomicznej tzn.: realizować funkcjonalności, które są krytyczne dla klienta np.: uruchomienie kanału realizacji biznesu przez internet.
2.     Projekt powinien być realizowany w całości w oparciu o pracę zdalną, co oznacza biegłość całej grupy projektowej w narzędziach informatycznych oraz umiejętność zarządzania grupą projektową pracująca w trybie rozproszonym.
3.     Po ponad 3-4 tygodniach pracy zdalnej, obserwujemy iż efektywność pracy zdalnej jest mniejsza niż pracy w biurze w szczególności w obszarach gdzie wymagana jest silna komunikacja. Konkluzja ma wpływ na tworzenie harmonogramu projektu.
4.     Ograniczone zasoby po stronie klienta wynikające z ograniczenia czasu pracy grupy projektowej klienta.
5.     Zdalny dostęp do infrastruktury serwerowej klienta na której będzie instalowany Dynamics 365 BC / NAV.
6.     Doskonała znajomość narzędzi informatycznych po stronie dostawcy pozwalających na realizacje projektu w sposób zdalny.
7.     Możliwy ograniczony transfer wiedzy od dostawcy do klienta w zakresie funkcjonalności systemu oraz zarządzania projektem.
8.     Ograniczone zaufanie pomiędzy dostawca – klient wynikające z ograniczonych możliwości bezpośredniego poznania się dlatego tak ważna jest zdalna możliwość weryfikacji umiejętności dostawcy.
9.     Projekt wdrożenia systemu ERP to najczęściej okres między 3-6 miesięcy, należałoby wziąć pod uwagę, iż zdecydowana część projektu odbywałaby się zdalnie uwzględniając zbiorową izolacje.
Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania należałoby realizować projekt wdrożenia systemu ERP kierując się następującymi sugestiami:
1.     Klient oraz dostawca wspólnie powinni zaakceptować fakt, iż klient posiada obecnie ograniczone zasoby finansowe na realizacje projektu, a co za tym idzie dostawca powinien zaproponować takie rozwiązanie na które klienta w chwili obecnej stać.
2.     Specyficzny czas wirusa, który dopiero rozpoczynamy będzie preferował solidnych dostawców, którzy będą umieli zaproponować ekonomiczne rozwiązania. Na rynku może pojawić grupa dostawców systemów ERP, którzy będą „elastyczni” obniżając ceny jednak bez wiedzy oraz umiejętności dostawcy jak realizować projekt w takich warunkach takie wybory dla klientów nie będą trafione. Jeszcze bardziej będą liczyć się sprawdzone osoby, firmy, rozwiązania !
3.     Projekt powinien być realizowany w oparciu o zmodyfikowaną zwinną metodykę implementacji systemów ERP, która grupowałaby funkcjonalności do wdrożenia. Istotne jest aby grupy funkcjonalności były relatywnie nieduże, pozwalające szybko wdrożyć, przetestować oraz oddać do użytku.
4.     Dostawca powinien przeszkolić klienta w zakresie narzędzi informatycznych, które pozwolą na sprawę realizacje projektu.
5.     Dostawca powinien zaproponować efektywny sposób transferu wiedzy do klienta w czasie wdrożenia. Solidnie prowadzone zdalne szkolenia, umiejętność prowadzenia zdalnych testów w parze klient – dostawca to tylko wierzchołek góry lodowej tego problemu.
6.     Zrównoważone zaangażowanie kluczowych i końcowych użytkowników Klienta, tak aby móc zaangażować jego grupę projektową tylko w niezbędne zadania, biorąc pod uwagę ograniczone jego zasoby.
7.     Automatyzacja procesu dokumentacji wdrożenia w szczególności w zakresie procesu testów i regulacji systemu, migracji danych, kastomizacji.
8.     Świetna komunikacja między członkami grupy projektowej wsparta systemami informatycznymi przeznaczonymi do komunikacji.
Jeżeli chcielibyście podzielić się swoimi doświadczeniami w tym obszarze to zapraszam. Jednocześnie zachęcam do kontaktu aby porozmawiać o problemach związanych z wdrożeniami systemów ERP (Dynamics NAV, BC) oraz utrzymaniem tych systemów w najbliższym czasie.
Bartosz Wachnik

Bartosz Wachnik

Ekspert ds. Transformacji cyfrowych i biznesowych

Profil autora