Twoja przeglądarka jest nieaktualna!

Zalecamy odświeżenie przeglądarki w celu poprawnego wyświetlenia strony.

Odśwież swoją przeglądarkę
Kontynuuj przeglądanie

SAC – chmurowa wersja raportowania i planowania finansowego

2021 - 03 - 04
W dobie digitalizacji oraz Covid -19, a w konsekwencji rozwoju rozwiązań chmurowych, SAC (SAP Analythic Cloud) jest naturalnym etapem rozwoju narzędzia SAP BPC (Business Planning and Consolidation) w wersji on-premise, które do niedawna było podstawowym i najlepszym narzędziem SAP do planowania i konsolidacji finansowej. SAC staje się jedynym źródłem prawdy o danych finansowych w firmie, pozwala samodzielnie raportować wyniki planowania oraz z uwagi na specyfikę rozwiązań chmurowych, daje szeroki dostęp na wielu poziomach organizacji oraz zapewnia najnowsze i łatwe w obsłudze wizualizacje wyników skonsolidowanych firmy.
SAC to narzędzie, które realizuje zarówno zadania raportowania, jak i planowania finansowego.
· Raportowanie
Dzięki możliwości połączenia poprzez konektory z dowolnym źródłem danych w organizacji mamy praktycznie nieograniczoną możliwość tworzenia analiz według potrzeb użytkownika. To wszystko zapewnia nam: wbudowany edytor, bogaty zestaw gotowych kontrolek, asystent składni oraz możliwość weryfikacji poprawności skryptu czy tworzenia szablonów i motywów. Dodatkowo raporty mogą mieć bardzo rozbudowaną wizualizację dla potrzeb Zarządu, Szefów Działów itp.
Równie ważny jest praktycznie nieograniczony dostęp do raportów na urządzeniach mobilnych typu tablet, smartfon , laptop itp. Jest to związane z możliwością zastosowania responsywnego układu raportów i analiz, automatycznym dostosowywaniem się widoku do urządzenia, a tym samym możliwością zaplanowania układu dedykowanego z dokładnością co do piksela.
SAC to rozwiązanie wszechstronne z możliwością tworzenia raportów z poziomu przeglądarki internetowej, bogaty wybór wizualizacji geograficznych, personalizacja raportów i dostęp do zwizualizowanych raportów z każdego miejsca, kreowanie kokpitów itp.. Również ważnym czynnikiem jest pełna integracja z językiem R – będącym wiodącym językiem statystyki i wizualizacji.
SAC – chmurowa wersja raportowania i planowania finansowego
· Planowanie i budżetowanie finansowe
Unikalność SAC w kontekście planowania finansowego polega na tym, że w dowolnym miejscu i czasie użytkownik ma dostęp do aktualnych planów / wyników budżetowania wykorzystując wszystkie funkcjonalności z raportowania oraz ma dodatkowe profesjonalne narzędzia do zarządzania procesem planowania finansowego, których SAP BPC do tej pory nie posiadał.
Prostota procesu planowania w ww. narzędziu jest zapewniona poprzez bardzo intuicyjny interfejs, pełną integrację z MS Excel, mechanizm współpracy i komentowania z poziomu pojedynczej komórki oraz prywatne i publiczne wersje danych. Dodatkowo bardzo ważnym aspektem jest możliwość interakcji użytkowników procesu planowania w postaci komentarzy, tworzenia notatek, udostępniania raportów czy bezpieczeństwa danych np. zarządzanie edycją i podglądem raportów/ danych dla wybranych grup/ osób w organizacji.
Zdecydowanie największa unikalność SAC w stosunku do SAP BPC to tworzenie planów finansowych w oparciu o analizę predykcyjną i wykorzystanie narzędzi typu Smart Discovery i Smart Insight.
Analiza predykcyjna opiera się na wykorzystaniu danych historycznych w firmie do zasilenia 3 algorytmów predykcyjnych wykorzystujących sztuczną inteligencję. Każdy algorytm uwzględnia inne modele. Obecnie używane algorytmy to: automatyczna prognoza, regresja liniowa i potrójne wygładzenie wykładnicze. Modele są cały czas aktualizowane, a liczba algorytmów będzie stale rosła.
Unikalne narzędzia typu Smart to: Smart Discovery – prognoza konkretnego KPI na podstawie danych historycznych, Smart Insight – natychmiastowe wyciąganie wniosków z posiadanych skorelowanych danych, przy użyciu technik uczenia maszynowego, Search to Insight – zadawanie pytań przy użyciu języka naturalnego i otrzymywanie odpowiedzi w postaci gotowych wizualizacji.
SAC nie jest narzędziem do konsolidacji finansowej spółek w rozumieniu skonsolidowanego wyniku finansowego grupy kapitałowej, który może być wykorzystany jako miesięczny raport giełdowy. Do tego nadal służy SAP BPC (moduł konsolidacja) oraz Group Reporting w ramach systemu ERP nowej generacji S4HANA.
Paweł Siwicki

Paweł Siwicki

Country Sales Manager

Profil autora